Miljöpartiet har sabbat idén med trängselavgifter

Miljöpartiet, som drev fram trängselskatten i Stockholm, säger nu att det borde vara en kommunal avgift istället för en statlig skatt (se artikel i DN).

Det är så dags nu!

Att på ett juridiskt hållbart sätt tillåta kommunala trängselavgifter kräver en grundlagsändring (annars hade man redan gjort det istället för dagens trängselskatt), och för att genomföra en sådan måste man fatta två riksdagsbeslut med mellanliggande val. Om Miljöpartiet dragit denna självklara slutsats tidigare så hade man hunnit fatta det första beslutet om detta före valet i höst, nu är det för sent att göra detta på ett rimligt sätt och det hela blir minst fyra år fördrjöt.

Miljöpartiet valde dock att forcera fram ett hastverk med en rad brister (se tidigare inlägg) som riskerar misskreditera hela idén för lång tid framöver.

Om man istället efter valet 2002 i riksdagen drivit på för en lagstiftning och grundlagsändring för att tillåta kommunala trängselavgifter hade man fått stöd av flera av de borgerliga partierna, och därmed skulle det troligtvis varit möjligt att driva igenom ett andra beslut om detta även om det blir borgerlig majoritet i riksdagen efter valet i höst. Nu har man grävt djupa skyttegravar i frågan både i riksdagen och i Stockholm.

Jag är liksom Miljöpartiet positiv till idén med trängselavgifer, men med sådana vänner behöver man inga fiender.

5 kommentarer to “Miljöpartiet har sabbat idén med trängselavgifter”

  1. Joel Malmqvist säger:

    De flesta som tänkt efter kommer fram till att trängselavgifter både är en rättvis och effektiv lösning på Stockholms trafikproblem. Gruppen som stöder avgifterna som idé innehåller ju både Johan Norberg och KTH:s trafikforskare, för att nämna någon. Trängselavgifter är ju helt enkelt att tillämpa en marknadsmekanism på fördelningen av den ändliga resursen vägutrymme.

    Idén har nu förverkligats och försöket med trängselavgifter pågår nu för fullt i Stockholm. Man kan diskutera de skattetekniska, konstitutionella, praktiska och moraliska aspekterna på genomförandet. S i Stockholm har brutit ett vallöfte. Det tekniska systemet kring avgifterna funkar inte perfekt. Miljöpartiet vill nu istället ha en kommunal avgift. Det kan dock vara värt att påminna om att en politisk idé inte kan hämtas ned från idévärlden och bli verklighet utan att det praktiska genomförandet påverkas av diverse legala, politiska och praktiska hänsynstaganden.

    Trängselavgifterna är ett faktum och deras framtid är oklar. Om försöket får stryk i folkomröstningen har en briljant politisk lösning dödförklarats för lång tid framåt. Ett stort problem är att många som egentligen ser trängselavgifternas fördelar trots det sällar sig till försökets fiender. Borgerliga politiker som vanligen älskar marknadslösningar gör sig dummare än vad de är och uttalar sig mot trängselavgifterna och för bilisternas rättigheter. Det som krävs är att borgerliga politiker prioriterar framtiden för trängselavgifterna som idé högre än viljan till makt.

  2. Mikael Ståldal säger:

    Jag håller helt med om vad Joel Malmqvist skriver i sitt första stycke.

    Men sen så efterlyser han att borgerliga politiker bör prioritera framtiden för trängselavgifter som idé högre än viljan till makt. Just nu är problemet snarare att socialdemokratiska politiker har prioriterat viljan till makt högre genom att ha gått med på miljöpartiets krav att forcera fram ett klumpigt försök.

  3. frilufsarn säger:

    Jag håller inte med ens i rubrikraden “Miljöpartiet har sabbat idén med trängselavgifter”. Om de kommer med ett förslag så betyder det inte att de sabbat något beslutat försök, som redan pågår. Istället är det exempel på typisk säljande journalistikvinklingar och smutskastning i media i vanlig ordning.

    Om politiker och folk i allmänhet kommer med konstruktiva förslag och lösningar på de olika “problemen”, istället för att bara “gnälla” och kritisera varandra. Då skulle energin och tiden fokuseras på viktigare saker som att få det att fungera! Frågan kvarstår om hur vi löser trafikproblemet i Sthlm m.fl orter måhända.

    Att bygga fler och större vägar samtidigt i ett begränsat stadsområde där det även råder bostadsbrist. Det säger sig självt är som att jaga svansen och sparka sig själv i baken emellanåt…

    Trängselavgifter är en dellösning på trafikproblemet!
    För miljön i framtiden,
    /F

  4. Mikael Ståldal säger:

    Jag menar alltså att Miljöpartiet genom sitt agerande sen valet 2002 och fram tills idag har sabbat idén med trängselavgifter. Deras förslag nu att göra om det till en avgift är givetvis inget som sabbar, det tydliggör bara hur illa de har agerat tidigare.

Lämna en kommentar



(detta är en captcha)