Fondavgifter och information
Mikael Ståldal
Idag startar Avanza Sveriges första avgiftsfria fond Avanza Zero, vilket har rönt en hel del uppmärksamhet.
Pia Nilsson, vd i Fondbolagens, förening är kritisk (se artikel i DN). Avanza Zero är bara öppen för Avanzas kunder, och Pia Nilsson menar att alla fonder borde vara öppna för allmänheten. Vem som helst kan dock bli kund hos Avanza, och det kostar inget. Det går att bli Avanza-kund bara för att spara i Avanza Zero så i praktiken är den ändå öppen för allmänheten. Genom krav på att vara kund så kan Avanza genom en formell abrovink kringgå kravet på skriftlig information till alla andelsägare i fonden, och sparar därmed pengar. Kostnaden för utskick är den enskilt största kostnaden för de flesta fondbolag.
Det är bra att fondsparare nu i praktiken kan välja bort skriftlig information och därmed få lägre avgifter. Tidigare har de varit tvungna att betala för den oavsett om de vill ha den eller inte. Många fondsparare tycker säkert det går minst lika bra att ta del av informationen via Internet.
Nu kan man bara hoppas att de föråldrade reglerna om skriftlig information till fondandelsägare ändras i grunden, så att alla fonder kan bli billigare utan abrovinker. Det bör finnas regler om information, men det bör gå lika bra att skicka ut den via epost eller låta andelsägarna ta del av den via webben. De kunder som vill ha information på papper via post får då betala extra för det, vilket är fullt rimligt.
Avanza ser den avgiftsfria fonden som marknadsföring, de hoppas att den lockar kunder till deras övriga produkter som kostar.