Hur bra är CSR egentligen?
Mikael Ståldal
Corporate Social Responsibility (CSR) är ett omtalat begrepp, vars definition är mycket luddig.
En viktig del av CSR-begreppet handlar om att företag ska bedriva sin egen verksamhet på miljömässigt, etiskt och socialt ansvarsfullt sätt. Det handlar helt enkelt att man ska minimera de skador eller externa kostnader man orsakar för samhället. Mer konkret handlar det t.ex. om att företag minskar sina miljöfarliga utsläpp mer än vad lagen kräver. Detta tycker jag är positivt och bra, och företag får gärna använda detta i sin marknadsföring.
Men det finns även andra saker som kallas för CSR, som är mer tveksamma. Jag gillar inte alls när företag försöker verka CSR-mässiga genom att skänka lite pengar till befintliga välgörenhetsorganisationer (utan koppling till företagets verksamhet) och använder detta i sin marknadsföring. Ett avskräckande exempel är GodEl.
Problemet med detta är att det inte blir något mervärde, jag som kund skulle lika gärna kunna välja något annat konkurrerande företag som inte gör detta (och därmed troligtvis har längre pris) och sen själv skänka motsvarande summa pengar till samma välgörenhetsorganisationer. Och vad värre är så kan företag som inte tar ansvar för sin egen verksamhet använda detta för att dra uppmärksamheten från de verkliga problemen med deras verksamhet.
Observera att detta är något annat än att företagsägare som tjänat pengar på sina företag skänker pengar till välgörenhet. Att Microsofts grundare och huvudägare Bill Gates nu bildat en välgörenhetsstiftelse och pumpat in betydande belopp har egentligen inget med Microsoft att göra, och så vitt jag vet så använder Microsoft inte detta i sin marknadsföring.
Mellan dessa två extremer finns det också andra former av CSR. T.ex. att företag använder den kompetens de har från sin huvudverksamhet för att mer konkret delta i välgörenhetsprojekt. Det är jag mer positiv till eftersom det ofta har ett mervärde, det är inget som vem som helst kan göra utan vidare.
Men kommersiella företag bör inte syssla med ren välgörenhet utan koppling till deras egen verksamhet, och i synnerhet inte använda detta i sin marknadsföring.