Förbjud inte smygreklam
Mikael Ståldal
Bloggare blir allt oftare blir erbjudna att göra smygreklam för olika produkter. Enligt marknadsföringslagen är detta inte tillåtet, men det är svårt att bevisa och därmed svårt att sätta dit någon. Konsumentverket vill ändra lagen och införa omvänd bevisbörda. Se artikel på SVT.
Utan vidare motivering utgår Konsumentverket ifrån att denna smygreklam är ett stort problem. På vilket sätt då skulle jag vilja veta.
Det vore bättre om Konsumentverket försöker göra folk medvetna om att smygreklam finns, istället för att invagga folk i falsk säkerhet. Det bästa vore att helt enkelt ändra marknadsföringslagen och legalisera denna smygreklam.
Om det är något som är ett stort problem så är det Konsumentverkets idé om att införa omvänd bevisbörda, det riskerar bli ett hot mot yttrandefriheten.
Se tidigare inlägg.
Kommentarer
Kommentar av Sami Korpela on 2010-01-09 21:59:30 +0100
Detta var det dummaste jag läst på länge. Jag hoppas inte att de är allvarliga med att försöka hindra smygreklam – vad som kommer att ske då är att reklamen försvinner ännu mer under ytan och ingen kommer veta att det är reklam som folk skriver. De kan skriva en topplista på produkter de testat, en recension, om ett ställe de varit på etc. Är det smygreklam? Jag har på min blogg skrivit recensioner, om saker jag köpt och om ställen jag varit på – har jag då skrivit gratisreklam?