Trängselskatt till våren?
Mikael Ståldal
Regeringen utser Carl Cererschiöld till statlig förhandlingsman med uppdrag att ordna så att trängselskatten i Stockholm kan återinföras under våren.
Från oppositionen hörs kritik mot att pengarna främst ska gå till vägsatsningar och inte till järnväg och annan kollektivtrafik.
Eftersom intäkterna från trängselskatten inte kommer räcka till varken alla väginvesteringar eller alla järnvägsinvesteringar som ska göras så är det mindre viktigt vilka projekt som får just dessa pengar. Huvudsaken är att de projekt som behövs blir genomförda inom rimlig rid, och att de projekt som är olämpliga inte blir genomförda.
Om man tycker att Förbifart Stockholm är ett bra projekt så är det konstigt att kritisera att trängselskattens intäkter går dit.
Det är mer konstruktivt att kritisera enskilda projekt som blir eller inte blir genomförda istället. Och att glädja sig åt att trängselskatten återinförs, som har positiva effekter alldeles oavsett vart pengarna går.
Se tidigare inlägg här och här.
Kommentarer
Kommentar av Rickard Nygren den 2007-04-11 12:51:01
Så här tänker jag om trängselavgifter; Cyklar ofta förbi Centralbron i Stockholm om morgonen när tre filer bilgröt masar sig fram över bron. Som öar i denna plåtmassa kryper enstaka bussar fram, där sitter kanske 70 pers.
Bilisterna i sina bilar borde känna glädje över att dessa 70 personer sitter där. Sutto de i varsin bil hade det blivit helt stopp.
Nu tar sig alla fram, om än i patetisk snigelfart. Bilisterna borde vara glada över de som åker kollektivt.
För detta borde varje bilist gladeligen kunna betala 20 spänn till varje bussresenär som gör det möjligt för personbilen att överhuvudtaget komma fram.
Kollektivtrafiken subventioneras inte, den gör det möjlig för bilar att komma fram i en stor stad!
-rickard