Riktig konkurrens löser järnvägens problem

I en rörig artikel på DN Debatt beklagar sig SJ:s ledning att de förlorar upphandlingar mot utländska bolag som får statliga subventioner. Dessutom framhålls att SJ tydligen är Europas mest effektiva tågbolag.

Det är oklart vad SJ:s ledning egentligen vill. Kontentan av artikeln framstår mest som “Det här går inte bra för oss, usch vad jobbigt!“.

Där SJ är vilsna är jag betydligt säkrare på min sak. Lösningen är rätt så enkel.

  • För det första så bör all interregional järnvägstrafik öppnas för full konkurrens mellan olika operatörer. Sluta med upphandlingar, låt istället flera bolag i konkurrens trafikera samma sträcka samtidigt. SJ:s särställning ska upphöra.
  • För det andra bör det statliga bolaget SJ privatiseras.
  • För det tredje bör staten upphöra med all form av subvention av järnvägstrafik*. Avveckla Rikstrafiken.

Regional trafik bör som idag hanteras av landstingen/regionerna som upphandlar trafiken. Det är upptill varje landsting/region att avgöra om de vill subventionera trafiken (via landstingsskatten) och i så fall med hur mycket.

Om tyska tågbolag med subvention av tyska skattebetalare vill köra tåg billigt i Sverige så är det väl bara att tacka och ta emot. Det är naturligtvis helt galet ur tyska skattebetalares perspektiv, men det är deras problem, inte vårt.

Om Västra Götalandsregionen och/eller Region Skåne vill subventionera tågtrafik mellan Göteborg och Malmö (vilket antyds i artikeln) så är inte heller det något problem för några andra än skattebetalarna i dessa regioner, men det är deras problem och bör hanteras på regional nivå.

Se tidigare inlägg.

*) Däremot bör staten fortfarande bygga järnväg och sköta spåren via Banverket.

(Även postat på Bloggregeringen. Kommentera där.)

Intressant? Andra bloggar om:

Kommentarer är avstängda.