Rädda inte Volvo!
Mikael Ståldal
Allt fler röster hörs nu för att staten bör ingripa för att rädda Volvo och övrig fordonsindustri i Sverige. Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin öppnar för att staten går in som tillfällig ägare i Volvo PV och Saab. Fackförbundet Sveriges Ingenjörer håller med vad gäller Volvo PV och stödjer sig på en populistisk opinionsundersökning.
Rektorn på Handelshögskolan i Göreborg, Rolf Wolff, instämmer. Här bör man dock notera att både denna högskola och Wolff personligen är djupt insyltad i Volvo, så det är troligt att han talar i rent egenintresse och man bör därför ta hans inlägg med en väldigt stor nypa salt.
Svensk fordonsindustris problem beror i grunden inte på finanskrisen, de beror på att de inte tillverkar sådana bilar som konsumenterna efterfrågar. T.ex. så har de varit tämligen dåliga på att utveckla bilar som drar mindre bränsle, vilket många konsumenter vill ha nu när bränslepriserna stiger och klimatfrågan är aktuell. Att göra bränsletörstiga E85-bilar duger inte längre. Det är nog också så att fordonsindustrin i stort är överdimensionerad, folk vill inte köpa så många bilar som industrin har kapacitet att tillverka.
Därför är det nödvändigt med en strukturomvandling där produktionskapaciteten minskas och de företag som inte klarar att göra rätt sorts bilar slås ut. Detta kan påskyndas av finanskrisen, och det är långsiktigt positivt (även om det kan vara jobbigt just nu). Troligtvis så behöver inte lika många svenskar som idag jobba i fordonsindustrin framöver. Regeringen bör se till att de som förlorar jobbet i fordonsindustrin kan hitta jobb i någon annan bransch, istället för att bidra till att de blir inlåsta i ohållbara företag.
Därför bör staten verkligen inte gå in och stödja svensk fordonsindustri, varken genom bidrag, förmånliga lån eller ägande (tillfälligt eller inte). Det är glädjande att både statsministern och finansministern förhåller sig kallsinniga, det bör de fortsätta med.
Se tidigare inlägg.