Höga bränslepriser?

Priserna på fordonsbränsle, bensin och diesel, är rekordhöga just nu, och det det har skapat mycket uppmärksamhet och protester. Protester mot höga bränslepriser är dock inget nytt, det har förekommit i minst 40 år nu. Som nationalekonom John Hassler konstaterar lägger vi idag en mindre andel av våra pengar på fordonsbränsle än 1980, för att vi tjänar mer och att många bilar är bränsleeffektivare.

Det brukar sägas att priserna på bensin och diesel följer världsmarknadspriset på råolja. Och det stämmer. Men Sverige sticker ändå ut, våra grannländer Norge, Finland och Danmark har märkbart lägre priser och svenskar som bor nära gränsen passar på att tanka i grannländerna.

En stor del av bränslepriset i Sverige utgörs av skatt, och enligt branschen bidrar också den s.k. reduktionsplikten att pressa upp priset.

Jag tillhör inte dem som slentrianmässigt gnäller över höga bränslepriser. Som jag skrivit tidigare är viktigt att låta höjda råoljepriser slå igenom på bränslepriserna till konsument så att stigande priser kan pressa ner efterfrågan. Men jag ser ingen anledning till att det ska vara dyrare hos oss än i våra grannländer, Sverige är ett litet land som har en marginell påverkan på världsmarknaden.

Som jag skrivit tidigare borde reduktionsplikten avskaffas. Och bränsleskatten borde sänkas så att priserna sjunker till samma nivå som i övriga Norden. Så kan priset fortsätta följa världsmarknadspriset på råolja, men på en lite lägre nivå.

Kommentarer är avstängda.