Bränsleklåfingrighet
Mikael Ståldal
Som jag skrivit tidigare hade Sverige för några år sedan (då vi hade en annan regering) bland de högsta priserna på bensin och diesel i Europa. Nu har den nya regeringen vi fick efter valet 2022 ändra på detta, och Sverige har istället bland de lägsta priserna på bensin och diesel i Europa.
Denna ryckighet är inte bra, och beror på politisk klåfingrighet från olika håll.
Det var rätt att sänka reduktionsplikten, för dess miljö/klimatnytta är högst tveksam. Men regeringen tog i lite för mycket i skattesänkning. Vi bör sträva efter att Sveriges bränslepriser bör ligga nära snittet i Europa, och sätta skatterna därefter.
Från 2027 kommer bensin och diesel ingå i EU:s utsläppshandelssystem (ETS), vilket kommer pressa upp priserna. EU kommer att ge pengar från intäkterna till medlemsländerna, vilket kan användas för att kompensera befolkningen.
Ett bra sätt att använda dessa pengar i Sverige vore att sänka skatten på el. Folk som bor på landsbygden och är beroende av bil har också ofta eget hus och gör därmed av med mer el än folk som bor i en lägenhet i en stad. Det skulle även uppmuntra till att byta till elbil. Som jag skrivit tidigare går det inte att motivera elskatten ur miljösynpunkt.