12 december 2005
Att ta från de fattiga och ge till de rika?
Dagens Nyheter skriver på ledarsidan idag att det brittiska förslaget till EU-budget “enklast kan sammanfattas som att ta från de fattiga i öst och ge till de rika i väst”.
Men det är en felsyn. I själva verket handlar det om att ge mindre till de fattiga i öst och att ta mindre från de rika i väst. Det är inte rimligt att bara utgå från dagens omfördelning och bedömma nya förslag mot bakgrund av det.
10 december 2005
Olycklig situation efter HD:s friande av Åke Green
Högsta domstolen har friat Åke Green från anklagelserna om Hets mot folkgrupp, med motivering att en fällande dom troligtvis hade blivit underkänd av Europadomstolen. Borde man inte tänkt på det innan man stiftade lagen?
Den situation vi har nu är mycket olycklig. Det Åke Green gjorde var “tillräckligt förbjudet” för att bli åtalat och fällt i tingsrätt, men inte tillräckligt förbjudet för att hålla upp till högsta instans. Detta gör att man får det sämsta ur två världar, rättsprocessen gör att Åke Greens predikan får stor spridning och att han blir martyr och hjälte, samtidigt som han inte får något straff.
10 december 2005
Hög tid att avreglera järnvägen
På DN Debatt idag klagar SEKO på att regeringen medverkar till avreglering av järnvägstrafiken.
Det vore en mycket bra att avreglera järnvägstrafiken i Sverige och Europa. Men det gäller att avreglera på rätt sätt. Det bästa är att flera bolag får konkurrera på samma sträcka samtidigt, då får resenärerna själv välja och priserna pressas. Det är mycket bättre än den nuvarande strategin med upphandling.
Upphandling är troligtvis det enda praktist möjliga när det gäller lokaltrafik, som t.
4 december 2005
Kallt i Lissabon
Jag kom just hem från en veckas semester i Lissabon.
I Lissabon var det mycket varmare än i Stockholm – utomhus. Men inomhus var det kallare. När det var +10°C ute så var det runt +15°C inne, och på natten fick man sova under dubbla filtar för att inte frysa. Detta var annorlunda när man är van vid att ha minst +18°C inomhus året runt dygnet runt.
I Lissabon är det är det tillräckligt varmt ute större delen av året, därför har man inte brytt sig om att värmeisolera husen, och inte heller att installera centralvärme.
25 november 2005
Tycker regeringen att arbetslösheten är för låg?
Så kommer ytterligare ett förslag för att göra det lite dyrare och riskfullare för företag att anställa någon. Alla fast anställda ska få rätt till 25 % tjänstledighet i upp till tre år, och sen kunna återgå till heltid.
Det verkar som om regeringen oroar sig för att arbetslösheten i Sverige är för låg, eftersom de vill göra det ännu svårare att vara arbetsgivare.
25 november 2005
Mer om etanol
Enligt en artikel i DN idag är det inga problem med utsläppen från etanolbilar om man använder motorvärmare, vilket alla etanolbilar har. Men kan man lita på att alla alltid använder motorvärmare? Knappast, det finns ju inte möjlighet att ansluta motorvärmare överallt.
24 november 2005
Etanol är farligt för hälsan
Enligt en artikel på DN Debatt så kan etanol ge mycket farligare avgaser än bensin, åtminstonde när det är kallt ute (vilket det som bekant är ibland i Sverige).
Detta visar på hur galet det är att etanolbilar är befriade från trängselskatterna i Stockholm. Ett av syftena med trängselskatten är att det ska bli bättre luft i Stockholms innerstad, och då är det bakvänt att bilar som släpper ut mer skadliga avgaser befrias.
23 november 2005
Det är jobben, dumbom!
Sverige verkar ha fasnat i ett tillstånd av “jobbless growth”, d.v.s. att företagen går bra och vi har en hygglig ekonomisk tillväxt, men den höga arbetslösheten vägrar att ge vika. DN skriver om detta idag. Här kan man läsa att Sveriges verkliga arbetslöshet är drygt 10 %. Även bland akademiker är arbetslösheten oroväckande hög.
Är detta ett problem? Ja, ty dagens samhälle bygger på att friska vuxna människor har ett jobb och långvarig ofrivillig arbetslöshet upplevs som ett stort problem av de som drabbas.
23 november 2005
Rensa upp i bidragsträsket
Idag åtalas regeringstjänstemannen som lurat till sig 875 000 kronor genom fejkade bidragsansökningar till olika jämställdhetsprojekt. Detta har DN tidigare skrivit om.
Det är illa att regeringskansliet har så dålig koll att fejkade bidragsansökningar slinker igenom, och man får utgå ifrån att rutinerna stramas upp nu. Men låt oss se på vad det var för fejkade projekt:
Nordisk motverkan av sexualiseringen av vardagsrummet Balans inom naturvetenskaplig och teknisk högskola Delad makt och inflytande i samhället Hur kommer det sig att samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin, jämställdhetsminister Jens Orback och biståndsminister Carin Jämtin utan att blinka godkänner att stora bidrag går till “föreningen Genus, Teknik & Högskola” för dessa projekt?
20 november 2005
Klåfingrig miljöpolitik
Enligt en artikel i Dagens Nyheter vill Miljöpartiet sänka förmånsbeskattningen på etanolbilar om det visar sig att försäljningen av dieselbilar ökar.
Detta är en tydlig illustration på hur klåfingrig Miljöpartiets politik är. Man vill styra allt in i minsta detalj från politiskt håll, klara planekonomiska tendenser.
Jag tror inte att lösningen på trafikens miljöproblem ligger i den här typen av politisk detaljstyrning. Jag tror att lösningen ligger i att forskare och innovativa företag utvecklar bättre lösningar.