S.k. veteranbilar, d.v.s. bilar äldre än 30 år, är befriande från fordonsskatt.

Med tanke på att dessa bilar släpper ut stora mängder miljö- och hälsofarliga luftföroreningar (partiklar, kväveoxider, cancerframkallande kolväten) vid körning är det märkligt att de inte behöver betala fordonsskatt, medan modernare och renare bilar betalar skatt. Därför bör detta specialregel tas bort och veteranbilar betala fordonsskatt enligt samma regler som övriga bilar.

Den som har en veteranbil utan att köra den har möjlighet att avregistrera den, och då slipper man både fordonsskatt och försäkring.

Alla bilar som saknar katalysator släpper ut väsentligt mer luftföroreningar, och bör därför betala högre fordonsskatt än modernare och renare bilar. Sådana bilar kommer snart att få högre skrotningspremie för att de ska bort från vägarna. Genom att även höja fordonsskatten kan de försvinna ännu snabbare.

(Observera att detta inlägg inte handlar om klimat och koldioxid.)


8 kommentarer till “Veteranbilar bör betala fordonsskatt”  

  1. 1 Rasmus Kaj

    Jag tycker inte det är veteranbilarnas skattebefrielse som är fel, det är defenitionen på “veteranbil”. En vanlig bil från 1977 är på de flesta sätt ganska lik dagens bilar, fast lite sämre vad gäller miljö och säkerhet.

    En “riktig veteranbil” i mina ögon kommer från förtiotalet eller tidigare.

    Betänk att serietillverkade bilar har funnits sedan 1908. När kom gränsen på 30 år för veteranbilar? 1968? I så fall betydde gränsen “första halvan av bilhistorien” då. Det kanske är dags att ändra gränsen till 50 år?

  2. 2 Michael

    Det bör de inte, lika lite som att cyklister skall betala skatt då de säkert äter mer för att generera den energi som åtgår för att trampa samt påspäder onödig gummi produktion till däck och bromsar. Dessutom betalar veteranfordon som alla andra fordon skatt på drivmedel. Däremot skall de betala trafik försäkring. Som fler bör göra i det det differentierande tänkandet (kostnadsbärande), bör öven cyklister, ridfolk och sportande människor som är utsatta grupper i jmf med musiklyssnade och dator/tv spelande peroner som bara kanske sträcker sig til jolcola. Så var är det liberala att särskilja pesoner från varandra, det skapar sannerligen ingen gemenska snarare ett utanförskap. Vad är riskpremien på att vi har politiker, och vad är deras impakt på våt välbefinnande?

  3. 3 Mikael Ståldal

    Michael,

    Problemet med veteranbilar, och övriga äldre bilar, är att de släpper ut betydligt mer hälsofarliga avgaser än moderna bilar för samma körsträcka och samma mängd bränsle. Bränsleskatten fungerar alltså inte som styrmedel för detta.

    Jag förstår inte vad musik och TV-spel har med saken att göra.

  4. 4 Björn

    Va e de med folk nuförtiden? Miljön kommer varken bli sämre eller bättre hur vi än gör i detta lilla land…. Tror ni verkligen att den blir bättre av att höja bensinen? Knappast!!! Det är ju helt sjukt va folk kan vara dumma…. Vi som bor utanför stan kan inte köra mer än nödvändigt redan nu. Å råkar man äga en veteranbil så e man bov för de med… de e väldigt få veteranbilar i detta land å den lilla skada dom gör på miljön är ju som en droppe i havet. Tänk på att de varje år säljs mer bilar i kina än vad som finns i hela sverige… Å ingen av dom har katalysator ens…. Å folk skyller på människan för att klimatet förändras. De har de gjort under hela jordens exictens. Å de finns inget vi kan göra åt det. Kanske möjligtvis eventuellt kan vi bromsa de med om vi helt å hållet slutade med ALLA UTSLÄPP i hela världen. Men de skulle vara så lite så de skulle sakna betydelse de med… Så va gör de om nån stackars motor intresserad människa kör lite dom få kvällar på sommaren man kan?

  5. 5 Mikael Ståldal

    Björn,

    Detta har inte med klimat och koldioxid att göra. Naturligtvis är svenska veteranbilar helt försumbara i det sammanhanget.

    Däremot släpper veteranbilar, och övriga äldre bensinbilar utan katalysator, ut stora mängder kväveoxider och giftiga kolväten. Detta påverkar inte klimatet, men det skadar vår miljö och hälsa lokalt här i Sverige.

  6. 6 Arne

    Jag tycker det är helt fel att kunna köra med bilar som är bara 30 år gamla skattefritt vilket gör att detta förtroende missbrukas. Dra gränsen vid 40 år i stället. Då blir det inte lika lätta att använda gammelbilen som bruksfordon. Själv har jag 10 bilar varav hälften är från -39 till -65 och riktigt renoverade och körklara. Sammanlagt går de cirka 300 till 400 mil per år så allt snack om att dessa skulle förstöra miljön är bara dumheter och avundsjuka. Det är en droppe i havet jämfört med alla gräsklippare och båtar. För inte att tala om alla flygplan.

  7. 7 bo johannesson

    hejsan min åsikt är den att man säkerligen har råd att betala en viss skatt
    för dessa gamla fordon veteranlastbilar missbrukar regeln rejältdet finns
    det mycket exempel på körs yrkesmässigt helt felaktigt börja röja där
    så kommer det in sköna slantar till statskassan detta borde också polisen göras uppmärksamma på .vid lag förbjudet använda veteranlastbilar
    yrkessmässigt
    åter personbilar veteran 1000kr om året har nog dom flesta råd med
    annars kanske bilen skall säljas ????ock den går att ställa av
    alltså delad kostnad
    mvh.bo

  8. 8 Magnus

    Hej Jag är en vanlig landsbo utanför Trollhättan,
    Ja, Samma stad som SAAB ligger i här har bilen rotat sig, då intresset är stort.

    Till Er som inte har upplevt eller förstår vad en veteranbil betyder,
    Så kan jag förstå att ni inte bryr er och vill ta bort detta.

    Jag vill börja med att först säga att det är mkt få bilar som når 30 år.
    De flesta fordon rostar bort förr eller senare vilket medför att mkt få bilar kommer att bli kvar av äldre karaktär.

    Detta gör att ännu färre bilar som är äldre kommer att finnas kvar.

    Det är fel att säga att dessa få anhängare med tanke på så få timmar som dessa fordon rullar skulle kunna förstöra miljön så mkt som ni anti-fordonsentusiaster tror när det är tvärs om. Värna istället om dem.
    Så se för guds skull inte till att höja massa avgifter eller hitta på annat.

    Att hålla dessa fordon rullande kostar både i delar och annat. Vissa människor har satsat hela sin familjeförmögenhet i sitt projekt. Att höja eller införa massa avgifter skulle bara få folk till att trötta till slut.

    Små pengar för er som inte gillar fordon men för fordonsentusiaster så blir många bäckar små stora.

    Alla vill vi inte krama träd hela dagarna. Lagom är rimligt…. Vi skall inte överdriva som så många idag gör. Jag tror även att några stockholmare har fordons intresse kvar fast man knappt ser eller hör dem då de andra miljöextremisterna oftast hörs i TV etc. Låt trädkramarna få krama och vi bilentusiaster få mecka.

    Kultur arv.
    Ett otroligt stort kulturarv som måste tas till vara på. Det går inte att vänta utan en vacker dag då är det försent. Vi måste göra allt för att vanligt folk som brinner för detta fordonsintresse för att bevara de få fordon som finns kvar.

    Till de fordonshatande människorna så skulle jag bara vilja säga att de behöver inte vara oroliga för att dessa få bilar smutsar ner. Tänk istället på vad mkt vettigt unga och äldre gör när de träffas i garaget och meckar istället för att gå ut på stan och drälla och hitta på rackartyg.

    Eller skulle detta vara bättre att bilentusiast gängen sätter sig på parkbänkarna eller på stan och dricker pilsner tills de storknar och när de inte vet mer vad man skall göra så går de och hittar på dumheter och tex pangar några rutor ? Som samhället får bekosta. Vad ostar inte detta i miljöutsläpp att sedan rätta till , Låt folk få skruva och meka ifred och få ta sina få bilturer som är belöningen efter meckandet mellan varven.

    Oftast så har inte alla en bil utan man är hos kompisen och hjälper honom med meckandet och tips och råd. En mötesplats.

    Glöm inte att många lär sig även mkt tekniskt när de får mecka, de lär sig bla materialkännedom, bara en sån enkel sak som alla olika typer av verktyg som finns och vad de heter och handlaget för hur de används lär man sig för livet, något som ökar kunskaper och om man tar detta till vara på rätt sätt får mkt duktiga folk inom industrin. Hur många duktiga verkstadstekniker har inte skapats hemma i garaget.

    Kunskap skall man vara rädd om och självlärda människor i denna kalibern är de människor idag som har glöden och ser till att sverige snurrar inom många olika industrier.

    Gamla bilar har alltid samlat folk och fått dem till att diskutera fordonshistoria och motorer , mek tips etc.

    Kjell-olof Feldt (S) sade en gång att vi skulle värna om detta kulturarv.
    och införde veteranbil efter 30 år. De få bilarna som uppnår denna ålder skall vi vara rädd om. Han var inte så tokig Kjelle fast han var sosse 🙂

    Förstör inte för Bilentusiasterna det ger bara tillbaka ett tiofalt större problem med vad folk hittar på istället.

    Var har all rimlighet tagit vägen idag !? Varför måste vi hela tiden ge bilen skulden. I sverige detta lilla avlånga land så är vi idag ett extremt föregångsland inom miljö inga andra länder är i närheten och vissa länder som USA kommer aldrig att bli så extrema men vi skall hela tiden vara bättre i miljöfrågorna än andra länder. Men varför skall vi föregå så extremt så vi förstör för oss själva !? Rimlighet mina damer och herrar.

Kommentera

Du måste logga in för att kommentera.