Från och med idag är det möjligt att konvertera gamla bensinbilar till etanoldrift (E85) och då få miljöbilsförmåner som t.ex. befrielse från trängselskatt i Stockholm, se artikel i E24.

Har man en gammal bil utan katalysator så kan man konvertera den utan krav på avgasprov och ändå får den klassad som miljöbil. Det är helt galet, det är risk att det blir ännu större utsläpp av hälsofarliga kolväten så som aldehyder.

Regeringen borde omgående ändra lagen så att bara modernare bensinbilar med katalysator klassas som miljöbilar efter konvertering, förslagsvis bara bilar som uppfyller 2005-års krav.

Bensinbilar utan katalyator ska inte konverteras, de ska skrotas!

Intressant? Andra bloggar om:


3 kommentarer till “Galen lag om etanolkonvertering av gamla bilar”  

  1. 1 Rasmus Kaj

    Det som saknas är väl just att det borde vara krav på *resultat* i stället för på åtgärd.

    Hur gammal och miljöfarlig än är så borde den kunna få miljöbilsklassning om den är fixad så den släpper ut mindre än de gränser som gäller för miljöklassning. Å andra sidan ska det inte räcka att sätta i en pryl i en ny bil för att få miljöklassning. Det måste konstateras att prylen har avsedd effekt!

    Vilka krav bilen uppfyller eller inte uppfyller *före* konverteringen är naturligtvis inte relevant alls, eller till och med relevant åt andra hållet: Ju sämre en bil är före konverteringen, ju mer värdefull är konverteringen, om den ger relevant effekt.

    Den binära egenskapen, att en bil anses antingen “miljövänlig” eller “inte miljövänlig” är i grunden fel. Det finns inga miljövänliga bilar, alla bilar är mer eller mindre miljöskadliga. Det är mycket mer miljövänligt att köra en DeSoto 1957 ett par mil om året än att köra en modern etanolbil ett par mil om dagen. Och en etanolbil som tankas med bensin är sämre än motsvarande bil som är gjort att tankas med bensin.

    Alltså: Att anse vissa fordon som “miljövänliga” är fel väg. Att ha betydligt högre skatter på bensin och diesel än på etanol, och betydligt högre skatter på etanol än på el, är det enda politiska styrmedel som har verklig effekt. Oavsett hur stor skenbar effekt diverse miljöbilspremier har.

  2. 2 Mikael Ståldal

    Rasmus,

    Jo, det största problemet är att man tillåter konvertering av gamla bilar utan efterföljande avgasprov.

    Sen så håller jag helt med om att det är dumt att klassa bilar som “miljöbil” och “inte miljöbil”, se tidigare inlägg.

Kommentera

Du måste logga in för att kommentera.