Stora vägar blir dyra skrytbyggen

Det talas ofta om att det behövs nya bilvägar för att komma tillrätta med trängseln i Stockholm. Norra Länken ska snart börja byggas, Österleden vill många ha och Västerleden (Yttre tvärleden) är också på tapeten.

Men hur genomförs egentligen sådana stora vägprojekt nuförtiden? Låt oss betrakta Södra Länken, det stora vägprojekt som senast genomfördes. Södra Länken stod klar för knappt två år sen. I vanlig ordning blebv Södra Länken dyrare än beräknat och slutade på ca 7,9 miljarder kronor.

Södra Länken består av 6 km motorväg. Enligt Vägverket kostar det mellan 30000 och 40000 kronor per meter att bygga motorväg, 6 km motorväg borde därmed kosta ca 240 miljoner kronor. Hur kommer det sig att Södra Länken blev mer än 30 gånger dyrare?

4,6 km av Södra Länken går i tunnlar, och att bygga tunnlar är dyrt. Dessutom är hela projektet onödigt påkostat på olika sätt. T.ex. har man byggt en avancerad maskin för att automatiskt rengöra avgastornen av glas, något som enligt beräkningar är dyrare än det skulle varit att under hela maskinens livslängd anställa någon att rengöra manuellt. Södra Länken är helt enkelt ett orimligt dyrt skrytbygge.

Jag är rädd att även Norra Länken och Österleden blir onödigt dyra skrytbyggen. Även de planeras att huvudsakligen gå i tunnlar. Och även järnvägssatsningar kan gå samma öde till mötes, t.ex. Citybanan/Mälartunneln.

Vissa av dessa projekt är nödvändiga och måste genomföras, andra bör ifrågasättas om de överhuvudtaget bör byggas. Men när ett projekt ska genomföras så måste skattebetalarnas pengar hanteras varsamt. Låt Södra Länken bli ett avskräckande exempel på ett orimligt dyrt skrytbygge, låt den inte sätta standarden för kommande projekt.

3 kommentarer to “Stora vägar blir dyra skrytbyggen”

  1. Sandra - magnarps skola 8B säger:

    Heej, jag heter Sandra Ekman och går i magnarps skola, vi håller på med ett projekt om en lite stad, där det antagligen ska byggas en stor stad genom. Jag och två klasskamrater har fått i uppgift att hitta argument för vägen (alltså MOT en trafikbegränsning) och svarargument på argument mot en väg, alltså FÖR en trafikbegränsning. Tänkte höra om du vlle hjälpa? Skulle vara riktigt snällt 🙂 / Sandra Ekman

  2. Mikael Ståldal » Arkiv » Spårvägsskrytbygge säger:

    […] i Stockholm, både väg och spår, nuförtiden blir väldigt dyra. För sex år sedan skrev jag om Södra Länken som ett orimligt dyrt skrytbygge, och det verkar som om historien upprepar […]

Lämna en kommentar



(detta är en captcha)