Äntligen går Saab i konkurs

Då har Saab slutligen gått i konkurs. Inte en dag för tidigt, snarare två år för sent.

Tiden sedan GM övergav Saab har varit ett utdraget och plågsamt döende, och det är bäst för alla parter att den nu avslutas. De värden som Saab sitter på kan nu säljas ut och komma till nytta.

De anställda kan nu gå vidare och söka nya jobb. Det har de i och för sig hade kunnat göra – och borde gjort – långt tidigare, men tyvärr har många av dem varit fångade av den olyckliga svenska mentaliteten att man till varje pris ska klamra sig fast vid det jobb man har. Svenskar är helt enkelt för obenägna att byta jobb. Egentligen är det helt orimligt att nästa alla anställda på en fabrik där produktionen står stilla, lönen ständigt kommer för sent och en konkurs är nära ändå stannar kvar i över ett halvår. Det är ett allvarligt tecken på att något är ruttet på den svenska arbetsmarknaden.

Som jag skrivit tidigare så tror jag att turordningsreglerna i LAS är en stor orsak bakom rötan på svensk arbetsmarknad, därför bör dessa turordningsregler avskaffas.

Som jag tidigare skrivit så håller jag med advokat Rolf Åbjörnsson i att konkurs är bättre än företagsrekonstruktion. Det tycker jag fortfarande, trots att Åbjörnsson tydligen har ett egenintresse i att Saab går i konkurs.

4 kommentarer to “Äntligen går Saab i konkurs”

  1. Mikael Ståldal » Arkiv » Kloka unga européer säger:

    […] kommer krympa som andel av BNP och i antalet sysselsatta. En del bilföretag kommer att försvinna, SAAB kommer inte förbli ensamt. Nu önskar jag bara att Europas politiker accepterar detta och inte försöker hålla en […]

  2. Mikael Ståldal » Arkiv » Socialdemokraterna ondgör sig över lönegaranti i skolan säger:

    […] har ondgjort sig över lönegarantin i något annat sammanhang. Man hade ett bra tillfälle vid Saabs konkurs, men då ville man istället att staten skulle ta ännu större risk för att rädda […]

  3. Mikael Ståldal » Arkiv » Trist företagsstöd säger:

    […] företag ges konstgjord andning och överlever något år längre men sen ändå går under, så som t.ex. skedde med Saab. Det är inte bra, det leder till resursslöseri och att folk blir “inlåsta” på […]

Lämna en kommentar



(detta är en captcha)