28 januari 2006
Vattenfall vill minska utsläppen
Enligt en artikel i DN har Vattenfalls chef Lars G Josefsson presenterat en plan för att minska världens utsläpp av växthusgaser.
Det är förvisso en intressant plan som man bör studera närmare. Men vore det inte på sin plats av Vattenfall att föregå med gott exempel? Det vore väldigt enkelt av för Vattenfall att högst konkret bidra till att minska utsläppen, nämligen att lägga ner sina kolkraftverk i Tyskland. Se tidigare inlägg.
23 januari 2006
Iran, kärnkraft och kärnvapen
Iran håller på att bygga kärnkraftverk, och de vill själva anrika bränslet till detta kärnkraftverk. Omvärlden är rädda för att Iran ska utnyttja denna anrikningsanläggning för att producera kärnvapen, vilket Iran ihärdigt förnekar.
Uran är ett grundämne som används som bränsle i kärnkraftverk, och som material i kärnvapen. Naturligt uran innehåller 0,7 % av den klyvbara isotopen uran-235, och resten består av uran-238. För att fungera som bränsle i ett normalt kärnkraftverk måste halten av uran-235 vara 3-5 %.
15 januari 2006
Budfirmor gillar trängselskatten
Enligt en artikel i DN så menar flera budfirmor att de tjänar på trängselskatten eftersom tidsvinsten är värd mer än vad trängselskatten kostar. Deras branchorganisation Sveriges Åkeriföretag väljer dock rollen som hopplösa gnällspikar.
Se även tidigare inlägg.
14 januari 2006
Miljöpartiet har sabbat idén med trängselavgifter
Miljöpartiet, som drev fram trängselskatten i Stockholm, säger nu att det borde vara en kommunal avgift istället för en statlig skatt (se artikel i DN).
Det är så dags nu!
Att på ett juridiskt hållbart sätt tillåta kommunala trängselavgifter kräver en grundlagsändring (annars hade man redan gjort det istället för dagens trängselskatt), och för att genomföra en sådan måste man fatta två riksdagsbeslut med mellanliggande val. Om Miljöpartiet dragit denna självklara slutsats tidigare så hade man hunnit fatta det första beslutet om detta före valet i höst, nu är det för sent att göra detta på ett rimligt sätt och det hela blir minst fyra år fördrjöt.
11 januari 2006
Islam och yttrandefrihet
I en debattartikel i Expressen skriver Pernilla Ouis om besvikelsen över många muslimers kraftiga reaktion på att danska tidningen Jyllands-Posten publicerade ett antal karikatyrteckningar av profet Muhammed i höstas. Även Dagens Nyheters ledare skriver om detta.
Jag håller i stort sett med båda två. Det var onödigt och dumt att publicera dessa teckningar, men det är och måste vara fullt tillåtet att göra.
Samma sak gäller när Runar Sörgaard sa att “Muhammed var en förvirrad pedofil”.
11 januari 2006
Om förortens problem
Intressant debattartikel i Expressen av Mohammad Derakhshan. Sätter fokus på mycket som är problematiskt i våra miljonprogramsförorter.
Se även tidigare inlägg.
8 januari 2006
“Bara” tio års kö för att få en lägenhet i Stockholm
På Stockholms stads bostadsförmedling är man nöjda, nu är det “bara” tio års kö för att få en hyreslägenhet i Stockholms innerstad, mot fjorton års kö för fyra år sen, en förbättring med 30 procent!
I Stockholms förorter kan man få en hyreslägenhet efter bara fyra år i kö.
Detta kan beskrivas som att situationen har gått från att vara riktigt genomusel till att vara “bara” jätteusel. Om den genomsnittsliga kötiden är lägre än ett år så är det dåligt!
6 januari 2006
Flygskatten
Regeringen planerar att införa en skatt på flygbiljetter för att minska flygets klimatpåverkan. Planerna har fått mycket kritik. Flygbranchen vill istället inkludera flyget i EU:s system för handel med utsläppsrätter.
Naturvårdsverkets expert försvarar flygskatten med ganska märkliga argument. Alternativet med utsläppsrätter avfärdas med att “flygbolagen då kommer att köpa sig fria”. Ja, det är möjligt, men det är helt i sin ordning! Om utsläppshandelssystemet fungerar som det är tänkt så kommer detta friköpande leda till att utsläppen minskar i motsvarande mån någonannanstans.
6 januari 2006
Beroende av rysk naturgas
Dagens Nyheter skriver om naturgasbråket mellan Ryssland och Ukraina. På nyhetssidans “analys” hävdas att Ryssland förlorat och på ledarsidan menar man att Ryssland är vinnare.
Oavsett om Ryssland vunnit eller förlorat detta bråk så visar detta tydligt hur olyckligt det är att många EU-länder håller på att göra sig väldigt beroende av rysk naturgas. Även Sverige är på väg att öka sitt beroende av naturgas. EU verkar ha insett problemet. Synd att Sverige och Tyskland aktivt verkar för att förvärra situationen genom att tvångsavveckla välfungerande och lönsamma kärnkraftverk.
6 januari 2006
Trängselskatten, företagare och taxi
Enligt en artikel i Dagens Nyheter så kommer vissa företag få problem p.g.a. trängselskatten, i några fall tvingas de kanske lägga ner.
Ja, så kommer det att bli. Ett företag överlever bara så länge dess affärsidé fungerar, och affärsidéer är beroende av förutsättningarna. När förutsättningarna förändras så kan vissa affärsidéer sluta fungera. Införandet av trängselskatter är en sådan förändring av förutsättningarna som kan sabba vissa affärsidéer.
Det intressanta är inte om några enskilda företag får problem eller inte, det intressanta är hur företagsklimatet som helhet påverkas.